PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Wednesday, June 29, 2011

ISRA'MIKRAJ

Hari ni hari ape ? Hari Rabu la weih . Lagi lagi cube teke hari ni hari ape ? ERRMMMM .. Hari ni ade bola  ? kan kan ? Malaysia vs Taiwan kan ?  Alaaaaa . salah la gileeee . lagi lagi . Teke lagi ! ERmmmm hari ni cite " Transformes " kat wayang baru kua kan ? kan kan . eleeeeh , tuh je la korang ingat ;p 

Btw hari ni aku cuti . biase la . cikgu kan . Hari-hari PENTING seperti ISRA'MIKRAJ memang akan cuti . BUT ade je sekolah yang sekolah . Oke , Sempena bulan REJAB yang banyak keberkatan ni elok lah aku menggantikan puasa yang tertunggak . Kang lagi byk tertunggak kang , lagi double double kau nk bayar mija oit.

Okey , ape pun kite kene ingat bahawe hari ni hari isra'mikraj . Bola , transformers tuh sume no 2 eh . Har har ;p

Okey ! Peristiwe Israk dan Mikraj bukan je sebuah kisah sejarah yg selalu kite cerite kan setiap kali 27 REJAB menjelang. kesah ni lagi penting oke untuk kite sama-sama hayati pengajaran di sebalik peristiwa ni . so kite kene lah amik teladan dalam pristiwe ni, amik lah bende-bende yg baik and jauh kan lah  bende-bende yang ta baik tuhh .

Peristiwa Israk dan Mikraj ni memang misteri . Act aku ade terbace beberape kisah isra'mikraj ni , and agak aneh la tentang hari isra'mikraj ni. ape ta nyee , macam-macam kejadian aneh yg penuh pengajaran yg boleh bagi kite insaf kepade kite SEMUA supaye kite lebih ingat kpd Allah swt and takut kpd kekuasaan-Nya .
 
Kejadian Isra'Mikraj ni sebenanye lah untuk menguji umat Islam . Yelah , contonhye kite percaye atau ta pade ssuatu peristiwa tuh . Macam isra'mikraj ni lah . Orang-orang kapiaq ( kafir ) mase zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam ni dlu langsung ta caye , and dieorang ni mmg memperlekehkan Nabi sebaik-baik Nabi tenga b'cerita kat dieorang .

Ape ape pun lah kan , aku nak cite banyak pun ta pandai sangat . At least gua faham la ape yg di maksud'n dengan isra'mikraj ni . Alhamdulillah la . Bende pertame yg gua ingat hari ni adalah isra'mikraj . Bukan transformes eh . eheheh . ingat pun sb gua baru tertengok calender minggu lepas ;p hehe . 

Aku ni pun act tergolong daripd org yg lalai la jugook ;p Ya allah ya tuhan ku . ampun kan lah dosa hamba-MU ini . mija mija :)Eh , kalau korang free free cer korang bace pasal isra'mikraj ni . Serius korang akan rase satu perasaaaaannnnn yg sangat ..... ha bace lah sendiri .

Ayat bawah ni copy internet :

Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

5 comments:

al_hakim said...

ehem..cikgu ke ustazah ni?=P salam perkenalan..

Anonymous said...

saya pun gak update pasal ni jom la singgah http://duniablogkucikash.blogspot.com/2011/06/peristiwa-israk-mikraj-nabi-muhammad.html

Mija said...

hakim : yer . cikgu .

syarifah : oke . saya follow :)

arnabs said...

nice entri
mengingatkan sesetengah org psl hari cuti nie sbb nk mymbut isra' mikraj..hehe..

Izzul Amir said...

ustazah ~
hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...