PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Wednesday, August 11, 2010

Kasih DIA hingga hujung nyawa

27.APRIL.2010 adalah hari menitiskan air mata . Bak kata abah dulu " jangan kamu tangisi kematian seseorang". but at dat time aku langsung ta ingt kate-kate itu . yg aku kenal pada masa itu " menangis" ! pada  26.04.2010 abah koma,dan dimasuk'n d unit rawatan rapi ICU .


Pada jam 12.00 mlm aku tiba di wad kecemasan . Bile kaki mak  melangkah masuk kat wad,mak rebah ! aku berlari terus mendapat'n mak. aku menangis ! Hati aku seolah-olah di siat siat . ya allah ini ujian terhebat pernah kau berikan . saat itu aku memimpin tangan mak melangkah masuk Bilik ICU. aku tewas ! 


Kaki aku ketar dan tidak bermaya untuk berdiri . Air mate berjurai seperti mengalir dari air terjun , but aku cuba kuat'n semangat sb aku yakin abah pasti sembuh ! abah pasti bangun dan tersenyum . yeee , abah akan bangun ! aku akan bukti kan aku sudah berjaya memegang segulung Diploma .   aku hanya mampu memegang tangan abah, saat itu penuh " wayar2 jahat" d tubuh abah. Tepat jam 4.00 pagi abah  terpakse d pindah'n ke hospital termeloh bagi mendapat rawatan yg lebih baik . 


Pada waktu itu hanya kak linda d benar'n menaiki ambulans . mase tu akak suruh balik tido uma die ,  mak pun mcm ta sihat mase tu .  tidur  aku ta nyenyak pagi tu . ayat-ayat suci al-quran bermain d mulut aku .Tepat jam 10 pagi aku dan family bersiap2 utk ke termerloh. dalam beberapa minit akak call , die kate  abah terpakse d hanta ke hospital kuantan.  so perjalanan  aku mase tuh akan semakin jauh. pada 27.04 .2010, Dalam setengah jam perjalanan akak bagi tau " eja .. abah dah tade ". 


Dunia aku kelam ! ya allah . abah pergi jauh dalam hidup kami ya allah . abah . eja perlu kan abah ! kami perlu kan abah . aku menangis sekuat hati dan mengenggam erat tangan manusie d sebelah. Dunie mase tu gelap dan tade  warne ! hujan lebat . Seperti turut bersedih atas pemergian ayahanda tercinta. aku ta sangke die pergi terlalu awal. terlalu awal bg aku , aku x sempat membalas jase - jase die pada aku dan keluarge . aku masih ingt dialog aku dan abah sebulan before die sakit " eja, bila konvo ?" aku membalas "maybe 3 month lg bah" nape ? abah tersnyum mesre dan memandang erat tepat d mate " abah dah beli baju utk kamu konvo nnt,nnt konvo abh pakai baju tu, bergaye ckit " . aku tersnyum gmbira ! " abah2..nnt abh beli bunge n bear besar mase hari konvo " dengan nada gurau , abah menjeling dan senyum " insyallah,duit mintak kat mak".. gurauan itu membuat'n 1 family gelak besar .


Tapi,itu tinggal KENANGAN ! abah dah pergi jauh ,tinggal aku . aku ta sekuat yg d sangke . aku tewas seketike ! seolah janji-janji die kepada aku baru semalam d lafaz kan . Aku meratapi jenazah d depan dan tidak berganjak ! aku langsung tidak menjamah sedikit makanan dari semalam abah koma  sehingga abah d kebumikan . Bagi aku makanan tidak memberi sedikit selera dalam tekak aku . sehingga aku hampir rebah dan d sambut tangan-tangan mulia d sisi aku . D saat aku jatuh , kawan kawan hadir bagi memberi sokongan , kekuatan  dan penghormatan terakhir untuk abah . 


Air mate membasahi surah yasin d tangan . waktu itu,dunie ini hitam ! bisu ! yg ade cume banjir dari mate2 insan yg Abah  tinggal'n . aku lemah ! pengorbanan abah terlalu besar ! abah baik dengan kami dan abah ta penah same sekali naik tangan dengan kami melain'n adik lelaki ( nakal ). abah pemurah dan sifat pemurah abah , abah sangat d kenali dan d hargai . ya allah kenape msti abah ? kenape bukan aku ? kenape ? tetapi walau bagaimanapun  aku terime dan percaya ini adalah takdir .


Ini ujian allah swt kpd hambenye yg kuat . kasih abah mmg tiade tandingan ! die mencari rezeki halal utk kami  segala tenage yg d curah'n berakhir utk selamnye abah .. saya sudah bisa bangun dari kekecewaan ini .. abah sentiasa dalam 
 hati saye . saya berjanji akan membantu membangun'n semangat yang telah kami hilang . Selagi saya ada, saya akan pertahan'n maruah keluarga dan nama baik abah sewaktu hidup . allahyarham Ibrahim Bin Harun dalam hati saya .


                                                        

6 comments:

smisa said...

Be strong ye myza...i knew u can..!!

Anonymous said...

yeeeeh!! thanks wei!!!

Mija said...

yah!!!! thnks syed!

Anonymous said...

rindu abah la..
tahun ni abah xda

ikhwan samsuddin said...

takziah..sy baru add awk..baru baca blog awk..be strong!

AsRuL said...

pergh,mmg sadis n sedih sgt baca ur story ni..kuatkan semangat k...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...